sobota, 09 lipiec 2016 13:55

Dbajmy o swój organizm

Napisane przez 

Aktywna Warszawa to projekt, który ma przybliżać Warszawiakom co dzieje się ciekawego w Warszawie w dziedzinie sportu i rekreacji. Aktywna Warszawa to cykl informacji o klubach i o dyscyplinach w Warszawie, oraz seria informacji promujących zawodników i trenerów. Celem akcji jest wsparcie sportu i mobilizacja do jego uprawiania, bo sport i rekreacja to ważny element w naszym życiu, ale o czym będziemy jeszcze pisać przy tej okazji? O zdrowiu, o dbaniu o siebie przed treningiem, po treningu bo ruch to jedno ale dbanie o siebie o swój organizm to druga bardzo ważna rzecz, często pomijana i zaniedbywana przy okazji intensywnego treningu. O czym powinna pamiętać osoba która trenuje sport, ćwiczy rekreacyjnie?

Z Moniką Paluchowską z Medi Volla rozmawia Grzegorz Sakowicz

O czym trzeba pamiętać trenując sport?

Przede wszystkim to, że podczas intensywnego wysiłku pozbywamy się z naszego organizmu ważnych dla pracy narządów składników mineralnych oraz wody – więc koniecznie trzeba je uzupełniać. W dostarczeniu minerałów pomogą nam warzywa i owoce względnie napoje izotoniczne – ale one zawierają często cukry więc trzeba wybierać je z głową. Wodę natomiast należy popijać przez cały dzień nie tylko w czasie i po intensywnym treningu, wtedy nie dopuścimy do zakwaszenia organizmu.

Sport to ważny element naszego życia, ale żeby nasz organizm był w pełni sprawny i żeby czerpać jak najwięcej z życia warto też pamiętać o innych formach dbania o niego.

Sport, głównie ten uprawiany rekreacyjnie jest rzeczywiście bardzo wskazany jeśli chcemy dbać o nasz organizm. Jednak bez odpowiedniej, zbilansowanej diety nie jesteśmy w stanie osiągnąć zamierzonych efektów, a możemy nawet zrobić sobie krzywdę. Należy też pamiętać, że aby aktywność fizyczna była dla nas korzystna powinna sprawiać nam przyjemność – nakarmmy nie tylko ciało ale i umysł.

Jak można poprawić swój nastrój i wydolność?

Tak jak już wspominałam człowiek, to nie tylko ciało ale też umysł i duch. Należy zadbać, aby w każdym aspekcie niczego nam nie brakowało i znaleźć coś co będzie idealne właśnie dla nas. Odpowiednia aktywność fizyczna, dieta ale i sposób na relaks. W tym ostatnim też jest duża dowolność – jedni wolą czytać książki inni w tym czasie medytują. Najważniejsze żeby to była chwila wyłącznie dla nas i pozwalała się wyciszyć.

Ćwiczymy, trenujemy, wszyscy mówią że powinniśmy się dobrze czuć, a nie do końca dobrze się czujemy, co może być tego przyczyna?

Zdarza się, że pomimo regularnych treningów i urozmaiconej aktywności fizycznej, a nawet odpowiedniej diety coś blokuje nasz organizm. Wiele osób w dzisiejszych czasach skarży się na brak energii, senność czy problemu z koncentracją. Przyczyna rzadko jest jedna – zazwyczaj mamy do czynienia z zespołem obciążeń organizmu, z których najczęściej występujące to zakwaszenie oraz nagromadzenie toksyn.

Czy możemy jeszcze nasz organizm pobudzić do lepszej pracy, do lepszego funkcjonowania?

Jeśli aktywność fizyczna i zbilansowana dieta nie dają pożądanych rezultatów należy zagłębić się w swój organizm, obserwować reakcje organizmu na różne czynniki – słuchać siebie. Oczywiście można skorzystać z porady dietetyka, trenera personalnego, ale zawsze pamiętajmy że nikt nie wie o nas tyle co my sami.

Jakie kroki, oprócz ruchu powinna podjąć osoba która chce lepiej funkcjonować?

Należy pomyśleć również o tym aby racjonalnie się odżywiać dostarczając do organizmu wszystkich niezbędnych składników Jeśli mamy problem z szybkim wprowadzaniem zmian możemy zrobić, to krok po kroku w każdym tygodniu ucząc się nowego, zdrowego nawyku.

Ruch, dieta, co jeszcze?

Jeśli czujemy, że potrzeba nam czegoś więcej, bo ciągle nie funkcjonujemy tak jakbyśmy sobie tego życzyli być może powinniśmy oczyścić nasz organizm z nagromadzonych toksyn. Pierwszym etapem jest oczyszczenie jelit. Wiele osób popełnia błąd stosując np. głodówki lub bardzo restrykcyjne diety oczyszczające nie dbając wcześniej o to aby w jelitach nie zalegały złogi niestrawionych resztek pokarmu. Głodzony organizm zaczyna je wchłaniać co jeszcze bardziej nas zatruwa. Ale jeśli przeprowadzimy oczyszczanie jak należy może się okazać, że był to strzał w dziesiątkę.

Co człowiek powinien wiedzieć o sobie o swoim organizmie żeby nie popełniać błędów, żeby nie zanieczyszczać go, żeby nie obciążać za bardzo wysiłkiem, pracą, jedzeniem?

Na pewno warto jest regularnie wykonywać badania podstawowe. Jeśli występują jakieś choroby, to należy poddawać się kontroli. Ustalenie ich przyczyny to umożliwi nam ich zwalczenie. Kolejną rzeczą jest to aby uczyć się zdrowych nawyków – nie przechodzić na dietę na 1-2 miesiące, a wypracować taką, która będzie nam służyć przez długie lata. No i oczywiście dać sobie czasem odpocząć. Odpowiednia ilość snu i czasu spędzonego z dala od codziennego zgiełku jest równie istotna jak dieta i ruch. Oprócz działania jest to też ciągła edukacja – jeśli chcemy o siebie zadbać nie możemy liczyć jedynie na porady innych.

Co daje dieta? A co oczyszczanie organizmu?

Dieta to nie coś co robimy okresowo a sposób naszego odżywiania. Z czego przez odżywianie rozumiem nie tylko wrzucenie czegoś do żołądka a dostarczenie niezbędnych składników każdej naszej komórce. Dieta w miarę możliwości powinna być stabilna – zbyt częste przechodzenie na nowe diety może zaburzyć prace naszego układu pokarmowego. Natomiast oczyszczanie to proces do którego warto wracać regularnie ale co jakiś czas. W miarę jego powtarzania kolejne detoksy są łagodniejsze i mniej wymagające, a nasz organizm niezmiennie jest utrzymywany w świetnej kondycji.

Czy istnieje idealna dieta dla wszystkich czy to bardzo indywidualna sprawa?

Zdecydowanie indywidualna. To trochę jak skrojenie garnituru na miarę. Pod każdym względem jesteśmy od siebie różni i niepowtarzalni, a ta idea dotyczy również prawidłowego żywienia. Żeby dopasować dietę do danej osoby musimy wziąć pod uwagę wiele czynników w tym: skład ciała, wiek, płeć, tryb życia, przebyte lub obecne choroby, a czasem nawet cofnąć się do wczesnego dzieciństwa. Oczywiście musimy jeszcze wziąć pod uwagę indywidualne preferencje, bo przecież jedzenie ma być też przyjemne.

Ludzie stosują te same diety co inni starając się jeść i pic jak inni ale efektów brak. Co robić?

To bardzo częsty błąd. Liczymy, że dieta która świetnie zadziałała na koleżankę czy brata będzie też idealna dla nas. Na forach internetowych jak i wśród znajomych wymieniamy się poradami co i jak jeść, niestety nie zawsze jest to równoznaczne z tym jak odżywić nasze ciało. Tak jak i w wielu innych kwestiach warto jest obserwować swój organizm, ale jeśli zależy nam by nasza dieta nie tylko dawała efekt w postaci np. utraty kilogramów, ale też była zdrowa warto poradzić się specjalisty.

Dlatego chyba warto, żeby człowiek dla najlepszych efektów właśnie dla siebie powinien ułożyć wszystko. Ten sam wysiłek nie da takich samych efektów dla wszystkich, podobnie z odżywianiem.

Dokładnie. Dbanie o siebie i swoją kondycję, to proces budowania nowych, adekwatnych do naszych potrzeb nawyków, które pozostaną z nami na lata i pozwolą utrzymać organizm w świetnej formie. To przede wszystkim droga do zdrowia.

Co radzi Pani czytelnikom?

Pierwszy krokiem do osiągnięcia sukcesu na pewno będzie podjęcie decyzji o wprowadzeniu zmian, a następnie poszukanie odpowiednich dla siebie metod i środków. Jeśli czujemy, że sami nie damy rady, to nie bójmy się pytać i korzystać z wiedzy innych. Może tutaj poratuję się również cytatem Gandhiego – „Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie”.

Blowjob