Planiści przedstawili radnym szereg informacji pochodzących z opracowywanego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Warszawy. Zaproponowali oni 5 tras metra, w tym 3 nowe.
Trzecia linia miałaby przebiegać od stacji Dworzec Wschodni przez Ostrobramska, Gocław na Mokotów. Po przejściu przez Wisłę pasażerowie mieliby korzystać ze stacji: Gościniec, Siekierki, Czerniaków, Siedlce, Stary Mokotów, Racławicka byłaby stacją węzłową, gdzie można byłoby przesiąść się na I linię, Wyględów, a bieg skończyłby się na stacji Żwirki i Wigury – To też byłaby stacja węzłowa, na której można by się przesiąść na linię nr 4. Owa czwarta linia zaczynałaby swój bieg od Myśliborskiej a przez stację Żwirki i Wigury (przesiadka na 3 linię), Służewiec a następnie przez Rondo Unii Europejskiej, Ksawerów, Wilanowską (przesiadka na I linię), Dolinę Służewiecką, Stegny, Sobieskiego dotarłaby do Wilanowa.
Aktualnie realizowane są trzy stacje metra drugiej linii. Znowu zabrakło środków finansowych na dokończenie pierwszej linii. Przypominam, że wciąż nie wybudowano stacji Plac Konstytucji i Muranów. Plac Konstytucji miał być stacją węzłową, gdzie pasażerowie mieli przesiadać się na dawną trzecią linię, która z Gocławia miała dotrzeć do Dworca Zachodniego. Według obecnych przymiarek planistów Plac Konstytucji ma być stacją przesiadkową między pierwszą a piątą linią, która ma łączyć Gocławek, Saską Kępę z Dworcem zachodnim i dalej zmierzać do dzielnicy Ursus.
Studium uwarunkowań nie stanowi prawa miejscowego a jedynie wskazanie. Jednak projektanci planów zagospodarowania uwzględniają znajdujące się tam zapisy. To masterplan Warszawy na kolejne lata. Rozwój miasta przynosi korekty i dlatego nie wszystko staje się faktem.
aro